Sayfa Deneyimi Raporu
Sayfa deneyimi raporu, teknoloji devi Google’ın, web sitesi yöneticileri için devamlı geliştirdiği arama konsolu (Google Search Console) üzerinde yaptığı son geliştirmedir. Sayfa deneyimi bir tür detaylı raporlamadır. Bu rapor, web sitelerindeki url’leri eksiksiz olarak tarayan Google botlarının, bu url’ler hakkındaki değerlendirmesi sonucu ortaya çıkan rapordur. Url başına değerlendirme yapılır. Yani web sitesindeki tüm url’ler bu rapor kapsamında tek tek incelenmektedir.
Şu anda yalnızca mobil tarayıcı kullanılarak bu değerlendirmeler yapılmaktadır. Yani sistem şu anda sadece mobil cihaz kullanıcıları dikkate alınarak değerlendirme yapmaktadır.
Bu rapor, kullanıcıların bir web sitesini ziyaret ettiklerinde daha iyi bir kullanıcı deneyimi alabilmeleri için tasarlanmıştır. Yani raporun amacı, web sitesi yöneticilerine hatalarını bildirmek ve web sitelerini daha iyi kullanıcı deneyimine sahip web siteleri haline getirmektir.
Sayfa Deneyimi Birçok Kriter Baz Alır
Google algoritması her geçen gün gelişiyor ve daha iyisi için çalışmaya devam ediyor. Buna paralel olarak web siteleri de bu gelişime ayak uydurmak zorunda. Zira ayak uyduramayan web siteleri atıl kalmakta ve performansları düşmekte. Bu da hem ziyaretçi kaybı, hem de kazanç kaybına neden olmaktadır.
Google arama konsoluna eklenen sayfa deneyimi raporu birçok kriteri baz alarak url değerlendirmesi yapmaktadır. Bu kriterlerden bazıları şu şekildedir;
Core Web Vitals
Core web vitals kriteri, kullanıcı gözünden, url’lerin sayfa yüklenmesi hızı ve bu hızdaki kararlılıklarını test eder. Core web vitals kriteri, url’leri puanlar. Bu puanlar 3’e ayrılır;
- İyi
- İyileştirilmesi gereken
- Yetersiz
Mobil Kullanılabilirlik
Sayfa deneyiminde iyi bir not alabilmek için, bir url’nin test esnasında hiçbir şekilde mobil kullanılabilirlik hatası vermemesi gerekir. Eğer bir sayfa da mobil kullanılabilirlik hatası var ise sayfa deneyim raporu muhtemelen zayıf ve hatalarla dolu gelecektir. Bu sebepten, web sitelerinde mobil uyumlu olmayan sayfalar, sayfa deneyimi raporundan kırık not alabilir.
Günümüz teknolojisinde, mobil cihazların yaygın kullanımı göz önüne alınırsa, kullanım olarak mobil uyumlu web siteleri artık kaçınılmaz bir ihtiyaç olmuştur.
Web Site Güvenlik Sorunları
Google veya diğer arama motorlarının en hassas olduğu konu, bir web sitesinin ne kadar güvenli olduğudur. Güvenlik zafiyeti özellikle Google tarafından çok önemlidir. Çünkü Google, kullanıcılarına tavsiye ettiği url’leri en güvenli şekilde sunmayı hedefler.
Bir kullanıcı Google arama motoru ile bir arama yapar. Arama sonucunda güvensiz bir site çıkarsa ve kullanıcı bu siteye tıkladığında zarar görürse, Google kullanıcısına kötü bir deneyim yaşatmış olur.
İşte bu gibi sorunlar ortaya çıkmaması açısından, Google, Özellikle web sitelerinde güvenlik konusuna çok hassas yaklaşmaktadır. Bir web sitesi yöneticisi iseniz, web sitenizin tamamen güvenli olduğundan daima emin olmalısınız. Yoksa Google arama motorunda şansınız pek olacaktır. Sayfa deneyimi raporu da işte bu düzenlemelerin bir parçası olarak karşımızdadır.
Https Url’ler (Ssl sertifikası)
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi Google bir web sitesinin güvenilir olup olmadığını çok incelemektedir. Tabii ki url’si https olmayan her web sitesi güvensiz denilemez ama ssl sertifikası olması, Google ve diğer arama motorları tarafından ilk bakılan kriterdir.
Hatta 2020 yılında tüm Google Chrome ile birlikte tüm tarayıcılar, https protokolüne sahip olmayan web sitelerini güvensiz, saldırgan site olarak lanse etmeye başlamıştır.
Bu sebepten web sitenizdeki tüm url’lerin öncelikle https’ye sahip olduğunu kontrol etmelisiniz. Bunu en kolay Google search console üzerinden yapabilirsiniz. Google arama konsolu ile web sitenizin tüm eksiklerini detaylı bir şekilde görebilir ve rapor alabilirsiniz. Eğer web siteniz Google arama konsoluna kayıtlı değilse, hemen kaydetmenizi tavsiye ederiz.
Sayfa deneyimi raporu açısından tek bir url’nizin bile https protokülüne sahip olmaması kötü bir not almanıza sebep olacaktır.
Web Sitesi Reklam Deneyimi
Reklam almak her web sitesi yöneticisi için özgürlüktür. Her web sitesine reklam alınabilir ve reklamlar üzerinden para kazanılabilir. Buna Google ve diğer arama motorları asla karışmazlar. Fakat bu reklamların kullanıcı deneyimi üzerindeki olumsuz etkileri Google ve diğer arama motorlarını ilgilendirir. Daha önceden kaleme aldığımız web sitesi reklamları konulu yazımızı da incelemenizi tavsiye ederiz.
Google bir web sitesinde gereksiz zaman kaybettiren, grafik bakımından hız düşüren ve kullanıcıları rahatsız eden reklamları pek sevmez. Yukarıda da değindiğimiz gibi, Google bir web sitesini arama sonuçlarında başarılı kılmak için kaliteli olmasını ister. Çok fazla reklam almış web siteleri haliyle dikkat dağıtır, zaman kaybettirir ve kullanıcıların esas içeriğe ulaşmasını engeller. Hatta reklamlar hakkında daha birçok negatif kriter bulmak mümkündür.
Bu yüzden, eğer web sitenizde çok fazla reklam varsa ve bu reklamlar kullanıcı deneyimi açısından kötüyse, sayfa deneyimi raporunuz kötü gelebilir. Bunu düzeltmenin tek yolu ise ya reklamları azaltmak ya da tamamen kaldırmak olacaktır.
Netice Olarak
Google arama konsolu web sitesi yöneticileri açısından harika bir deneyimdir. Konsolun iyi kullanılması, Google arama motorunda başarı getirir ve paralel olarak kazançta sağlanmış olur. Web sitelerini baştan aşağı denetleyen ve not veren Google’ın bu hizmeti tamamen ücretsizdir ve kullanımı sınırsızdır.
Google arama konsoluna web sitenizin nasıl ekleneceğini ve nasıl kullanılacağını bilmiyorsanız, teknik ekibimizden konu hakkında destek alabilirsiniz.