Google Sıfır Tıklama
Dünyanın en fazla kullanılan arama motoru Google’da, kitlelerin davranışlarına göre çok farklı raporlar ve sonuçlar çıkabiliyor. Bu yazımızda da yine Google ile alakalı çok ilginç ve ilgi çekici bir sonucu sizlerle paylaşacağız. Yapılan bir araştırmaya göre, 2020 yılında Google’da herhangi bir kelime aratan kullanıcıların, ilgili web sitelerine tıklamadan farklı bir kelime arattıkları ortaya çıktı. Ya da bu kullanıcılar, farklı bir kelime aratmadan ve tıklama yapmadan aramalarını sonlandırdılar. Hem de aramaların %65’i. Peki neydi buna sebep? Google sıfır tıklama sonucu bize seo konusunda gelecekte neler getirir gelin yazımızda buna değinelim.
Google Sıfır Tıklama Nedir?
Bir kullanıcının, Google arama motoru üzerinde yaptığı arama sonucunda herhangi bir web sitesine tıklamadan, arama işlemini sonlandırmasına Google sıfır tıklama diyebiliriz.
2019 yılında bu oran %50 iken yani Google’da arama yapan kullanıcıların yarısı, çıkan sonuçlara tıklamazken, bu oran 2020’de %15 oranında artmıştır. Yapılan araştırma ile bu sonuç çıkmış ve bunun nedenleri de seo uzmanları tarafından araştırılmaya başlanmıştır.
Karşımızdaki en büyük nedenin öncelikle mobil cihazlar olduğunu söyleyebiliriz. Zira Google sıfır tıklama sonucunun ilk karşımıza çıkış zamanı ile mobil cihazların ortaya çıkış süreci neredeyse aynı. Açıkçası buradan şu çıkabilir; mobil cihaz kullanımı gün geçtikçe artıyor ve bu Google aramalarda çok büyük bir değişime sebep oluyor.
İnsanların, herhangi bir kelime arattıktan sonra en hızlı şekilde sonuca varmak istedikleri bir gerçek. Google ve diğer arama motorları da zaten bu sonuç üzerine çalışmakta. Geliştirilen algoritmalar ile hedeflenen en önemli kullanıcı deneyimi, kullanıcının istediğine en hızlı şekilde ulaşması. Google’da bu çerçeve içerisinde birçok araç üretti ve arama sonuçlarında bunları kullanıyor.
Bu araçlardan en çok karşımıza çıkan ise öne çıkan snippet olmakta. Öne çıkan snippet’lar, arama sonuçlarına ilk çıktığı günden beri büyük yön verdi. Belki birçok web sitesinin bu araç yüzünden trafiği düştü. Fakat öne çıkan snippet ile kullanıcı deneyimi artırılmış oldu. Çünkü kullanıcı bu snippet’lar ile istediği sonucu, herhangi bir web sitesine girmeden alabiliyordu.
Tabi Google sadece öne çıkan snippet ile kalmadı. “Kullanıcılar şunu da sordu” gibi birçok yeniliği de hayata geçirdi ve kullanıcı deneyimini en üst düzeye çıkarmaya çalıştı. Tüm bu araçların ve gelişmelerin sonucunda da bugün konuştuğumuz konu Google sıfır tıklama olmaktadır.
Google Sıfır Tıklama Artarsa Ne Olur?
2019 ve 2020 verilerini karşılaştırdığımızda karşımıza hızlı bir yükseliş çıkıyor. Bu oranlara göre 2021 yılının sıfır tıklama oranları daha yüksek gelecek gibi görünüyor.
Bu durum bazı seo uzmanları veya web site sahipleri için korkutucu olabilir. Fakat internette hiçbir şeyin sabit ve stabil olduğunu unutmamamız gerekiyor. Arama motorları değiştiği gibi cihazlar veya kullanıcıların da ilgi alanları veya davranışları değişebiliyor.
Google sıfır tıklama karşısında yapılabilecek bazı yenilikler olabilir. Bu yenilikler ile bir nebze de olsa kullanıcı trafiği rakiplerden daha fazla alınabilir. Fakat sıfır tıklamanın önüne tamamen geçmek imkansız gibi görünüyor.
Burada sayfa veya içerik oluşturan kullanıcılara çok büyük iş düşüyor. Örneğin; içeriklerin öne çıkan snippet’lar açısından kullanılabilir olduğunu gözden geçirmek ve buna göre içerikler hazırlamak çok önemli. Çünkü sıfır tıklama gibi bir olumsuzluk karşısındaki en güçlü silahınız öne çıkan snippet olabilir. Tabii ki öne çıkan snippet almak da kolay değil. Her web sitesinin kendi alanıyla ilgilenen belki onlarca, belki de yüzlerce web sitesi mevcut ve hepsi gelecekte bunun için savaş verecek. Hatta öne çıkan snippet’lardan haberi olmuş ve önemini kavramış içerik üreticileri, paylaşımlarında snippet kazanmak için elinden geleni yapıyor bile.
Google sıfır tıklamaya karşı yapabileceklerimiz sadece öne çıkan snippet’lar ile sınırlı değil. Gelin bunları detaylandıralım.
Dikkat Çekici Başlıklar Meta Açıklamalar Kullanılmalı
Serp üzerinde, herhangi bir arama sonucuna tıklamadan önce ilk bakılan alanın, ilgili sonucun başlık kısmı olduğunu unutmayın. Kullanıcı başlık kısmına bakar ve aradığı içerikleri bu bağlantıda bulup bulamayacağının kararını vermek için ilk adımı atar. Eğer umudu var ise, meta açıklamaya bakmaya başlar. Meta açıklama kısmı çok önemlidir. Zira 150-160 karakterde, koca bir yazının ne ile ilgili olduğunu anlatmanız gerekir.
Sıfır tıklama sorunu ortaya çıkmadan önce meta açıklama kısmına çoğunlukla yazıyı anlatan bir cümle girerdik. Fakat artık durum, o alanda kullanacağımız cümlenin yapısını değiştirmemiz gerektiğini söylüyor. Çünkü zaten sayfa başlığındaki kelimeler ile meta açıklama kısmı aşağı yukarı aynı oluyor. Bu büyük hata. O zaman kullanıcı neden bu sayfayı ziyaret etsin?
Meta açıklama kısmında, kullanıcının hangi soruyla gelebileceğini tahmin etmek ve ona göre bir açıklama yazmamız gerektiği ortaya çıkıyor. Biraz detaylandıralım;
Çelik çaydanlık zararları hakkında bir içerik yazdığınızı düşünelim. Başlıkta “çelik çaydanlık zararları nelerdir” gibi sorular geçebilir. Peki meta açıklama nasıl olmalı?
Meta açıklamaya başlıktaki kelimeleri yazarsak hiçbir anlamı kalmıyor. O zaman meta açıklama da, kullanıcının aramış olduğu, çelik çaydanlığın birkaç zararından bahsedebiliriz. Tabii ki meta açıklamalarda uzun metin yayınlamak imkansız. Fakat kullanıcı açıklamayı gördüğünde en azından ilgisini çekebileceği bir açıklama ile karşılaşmalı.
Standart olarak, Google’ın seo kriterleri esasına göre, meta açıklamaların başında anahtar kelimemizi kullanıyoruz. Yine kullanılabilir ve bunun sonrasında, yazı içeriğinden birkaç kelime ipucu olarak verilebilir.
Daha Çok Liste Kullanılmalı
Google, serp üzerinde listeleri kullanmayı çok seviyor. Bir kullanıcı, “Güneşin zararları” şeklinde bir sorgu geçtiğinde, sonuç olarak listeler daha fazla karşımıza çıkabiliyor. Yine burada, kullanıcı herhangi bir web sitesine tıklamadan güneşin zararlarını öğrenmiş oluyor ve merakı gideriliyor.
İçeriklerde liste oluşturmak gayet basit. Bu artık her yazı düzenleyici de mevcut. Özellikle WordPress düzenleyicisi ve WordPress temaları içerisinde olan yazı düzenleyicileri bu konuda harika işler çıkartabiliyor.
Daha Fazla Görsel Kullanılmalı
Görsel aramalardan gelen trafik kuşkusuz her web sitesi için çok önemli boyutta. Klişeleşmiş fotoğraflardan uzak durup, kendi üretiminiz olan görselleri yayınlamanız ve görsellerde yine içerikleriniz ile ilgili birkaç kelimelik detay vermeniz çok önemli.
Görsellerde sadece konu ile alakalı şekil veya resimler olması değil, aynı zamanda, içerikle alakalı detaylarda verilmeli. Kullanıcı o görseli gördüğünde, web sitenize tıklayıp, daha çok bilgi edinmeli.
Google Sıfır Tıklama ve Serp Araçları
Yukarıda birkaç Google serp aracından bahsetsek de, konu ile alakalı daha detaylı olan Serp Nedir? İsimli makalemizi okumanızı tavsiye ederiz.
Serp üzerinde her web sitesinin farklı şekilde görüntülenme imkanı vardır. Bu durum, Google sıfır tıklama sorununu bir nebze olsun avantaja çevirmemize yarayabilir. Kullanıcılar web sitenize girmese bile, aradıkları sonucu sizin web siteniz aracılığı ile buluyorsa ve bunu birkaç kez yapmışsa, muhtemel olarak markanız o kullanıcının bilinçaltına da kazınacaktır.
Arama motorları, web sitelerine trafik sağlamak için geliştirilmiş sistemler değildir. Onlara soru soran kullanıcılara en hızlı şekilde sonuç vermek için tasarlanmış ve hatta en kaliteliyi sunma amacında olan sistemlerdir. Bu mantığa göre, web sitenizin arama motorları kriterlerine tamamen uyması bile bazı durumlarda yetmeyebilir. Çünkü ayı kurallara başka web siteleri de uymakta ve belki sizden daha detaylı çalışmaktadır.
Bu sebepten kaliteli içerik üretimi devamlı olmalı ve arama motorlarında belli bir düzeye gelene kadar aynı kalitede içerik paylaşılmalıdır.
Netice Olarak
Google sıfır tıklama, her web sitesi için bir dezavantaj olabilir. Özellikle amacı tıklama almak olan web siteleri açısından sıfır tıklama kötü bir istatistik sonucudur. Web sitesinde ücretli reklam yayınlayan veya herhangi bir sektörde, farklı işletmelerin reklamlarını yayınlayan web siteleri açısından bu durum çok sıkıntılıdır. Fakat yukarıda da bahsettiğimiz gibi, Google’ın farklı özelliklerinden yararlanarak bu durum avantaja çevrilebilir ve trafik düşse bile marka bilinirliği korunabilir.