Belki de son yılların en gözde hobilerinden biri. Blog içerikleri üretmek ve insanlara, fikirlerini ve araştırmalarını bir blog sitesi ile iletmek. Arama motorlarının algoritmaları açısından da blogların önemi kuşkusuz herkes tarafından bilinmekte. İyi hazırlanmış bir blog ile çok büyük kitlelere ulaşmanız ve arkanızdan sürüklemeniz mümkün. Fakat bu işin bazı yolları var. Başarı, her durumda zor olduğu gibi, blogger olmak veya başarılı bir blog oluşturmak da asla kolay değil. Çok iyi araştırma ve kendini geliştirmeye dayalı bir uğraş diyebiliriz. Oldukça fazla zaman harcanan, büyük emek verilen ama bu emeklerinde sonuç olarak çoğu zaman kazanca dönüştüğü bir hobidir blogger olmak.
Arama motorlarının web sitelerden kaliteli içerik istemeye başladığı günlerden beri, bloglar tek başına para kazanma sebebi olmasa da, ticaretin en büyük araçlarından olmaya başladı. İnternette daha çok kullanıcıya ulaşabilmek için, web siteleri kendi bünyelerinde bloggerlar yetiştirmeye başladı. Artık bloggerlar da kendi içinde ikiye bölünmüş oldu.
Bu yazımızda, iki blog üreticisi kişilere de fayda sağlayabilecek, başlıklar altında detaylı bir blog kılavuzu sizleri bekliyor. Baştan belirtelim, bu yazı da sadece kendi fikirlerimizi sizlere sunmaktayız. Daha farklı fikirlere de her zaman açık olmalısınız.
Yazı İçeriğindeki Konular
- Blog İçerikleri Nasıl Hazırlanır?
- Bir Anahtar Kelime Seçin!
- Blog Başlığınız Hayati Önem Taşıyor!
- Blog Giriş Paragrafı
- Konu Başlıkları ve İçerikleri
- İçeriklerinizi Görsellere Boğmayın
- Blog İçeriklerinizde Linkler Verin
- Diğer Ürün veya Hizmetlerinizden Bahsedin
- Rakip Web Sitelerinden İlham Alın!
- Etiketlerin Gücüne İnanın!
- İçeriklerinizi Sosyal Medya da Paylaşın!
- Paylaşım Düğmeleri
- E-Bülten Özelliğinden Yararlanın
- Düzenli İçerik Girin
- Kaliteli Bir Hosting Hizmeti Alın
Blog İçerikleri Nasıl Hazırlanır?
İster ticari, ister kişisel bloğunuz olsun. Amacınız ne olursa olsun öncelikle kaliteye odaklanmalısınız. Sadece müşteri çekmeye odaklanmış, ya da sadece blog etkileşimini artırmaya odaklanmış tüm gidişatınızı unutun. Eğer bu şekilde içerik üretiyor ve başarı bekliyorsanız, üzgünüz.
Web sitelerinizi günlük ya da güncel durumunuza göre saatlik tarayan arama motorları, web sitenizin sadece içeriğini değil, kalitesini de taramakta. Her geçen gün kendini geliştiren arama motorları, gelecekte daha kaliteli içerikler isteyecek ve hatta Google, Bert güncellemesi ile de bunu yapmaya başladı. Bert’in esas amaçlarından olan kaliteli içerik bulmak, Bert’in yeni getirdiği algoritma ile her geçen gün biraz daha gelişiyor.
Blog içeriklerini hazırlamadan önce, hazırlanacak içerik hakkında iyi bilgi sahibi olmalısınız. Bunun için de hakkında içerik üretilecek konu ile alakalı gerek Türk, gerek ise dünyadan farklı web sitelerinden araştırma yapmanızı tavsiye ederiz. Blog içeriklerini zengin ve akıcı hale getiren en önemli detay, bilginin fazlalığıdır.
İçeriklerinizi oluşturmadan önce konu hakkında edindiğiniz bilgilerden en önemlilerini bir kenara yazın. Blog yazınızı yazarken bu önemli bilgiler içerik başlıklarınız konusunda size destek olacaktır. Bir blog içeriğinde asla başarılı olmaya çalıştığınız anahtar kelimelerden devamlı dem vurmayın. Anahtar kelimeleri çok kullanan yazılar, okuyucuyu rahatsız eder.
Bir konuya karar verdiniz, araştırdınız, bol bol okudunuz, farklı kaynaklardan bilgi sahibi oldunuz. Şimdi başlayalım.
Bir Anahtar Kelime Seçin!
Bir blog içeriği hazırlamadan önce, ne konuda yazacağınıza karar vermelisiniz. Bundan sonra karar vermeniz gereken ikinci şey ise anahtar kelimenizdir. Web sitenizin başarılı olmasını istediğiniz herhangi bir kelimeyi yazı içerisinde öne çıkartıp ve yazı uzunluğuna göre belli bir sayıda kullanıp, web sitenizin seo başarısına da katkı sağlamalısınız. Bu anahtar kelime görecelidir. Kişinin bloğuna, yaptığı işe veya alanına bağlıdır. Her blog içeriğinde farklı anahtar kelime kullanmanızı tavsiye ederiz. Defalarca kullanılan anahtar kelimelerden kaçının.
Anahtar kelime seçimlerinizde, popüler olmuş, ilk sıralara çıkmanızın imkansız olduğu kelimelere boşa vakit harcamayın. Tabii ki hakkında içerikler üretin fakat yeni bir web sitesi veya bloğunuz varsa, bunun yerine, o popüler anahtar kelimenin yan kelimelerine yönelin. Bir harf veya iki harf farklı olan, anlamı değişmeden daha uzun veya kısa kelimeler olabilir. Kendinize, başarılı olabileceğiniz yeni anahtar kelimeler türetin. Seonun birinci kuralı, özgün olmaktır.
Blog Başlığınız Hayati Önem Taşıyor!
Öyle bir başlık seçmelisiniz ki, daha önceden içerik üreteceğiniz bu konuda üretilen yazıların başlıklarından farklı olmalı. En az bir adet anahtar kelime içermeli. Ne uzun ne de kısa olmalı. Bu tip kontrolleri sizin yapmanız zordur. Bu yüzden WordPress kullanıyorsanız, Yoast Seo eklentisini size tavsiye ederim. Bu eklenti sayesinde, bu tip önemli başlıkların veya içerikte olması gerekenlerin sayılarını, olması gerektikleri uzunlukları, otomatik olarak eklenti sayesinde görmüş olursunuz.
İçerik başlığınızı oluşturmadan önce, rakip web sitelerindeki aynı konunun başlıklarını inceleyin. Muhtemelen tüm blog başlıkları birbiri ile aynı veya benzer kelimelerden oluşmaktadır. Bu kelimeleri kullanmamaya özen göstererek, bloğunuza diğerlerinden farklı bir başlık verin. Kendinizi, oluşturduğunuz içeriği okuyacak insanların yerine koyun. Siz olsaydınız, yazdığınız bu araştırma yazısı veya bloğu nasıl aratırdınız, arama motorunda?
Blog Giriş Paragrafı
Bir blog içeriğinde, başlıktan sonra en fazla önem arz eden bölümdür. Bu bölümde o kadar ilgi çekici ve kısa bir giriş yapmalısınız ki, okuyucu web sitesinde kalıp, okumaya devam etsin. Çok fazla uzun bir giriş yapmayın. Aşağıda paylaştığınız içerik hakkında başlık vermeden, ilgi uyandırıcı birkaç cümle ile geçiştirin. İlk paragrafta da kesinlikle anahtar kelimenizi kullanmalısınız. İlk paragrafınızda dış linkte vermeyin. Bu durum, müşterinizin veya kullanıcınızın, daha blog içeriğine giremeden sitenizden kopmasına neden olabilir.
Şunu unutmayın, sitenize kullanıcı getirmeniz kadar, o kullanıcıları web sitenizde tutup, içerikleri okutmanız veya etkileşime geçmelerini sağlamanız da önemlidir.
Konu Başlıkları ve İçerikleri
Uzun ve detaylı bir içerik paylaşacaksanız, içeriklerinizde etkili başlıklar kullanmalısınız. Zaten uzun olan yazınızda, web sitenizden kaçan kullanıcıları görmek, en son isteyeceğiniz şey olacaktır. Başlıklarınızın etkili olması, diğer konulara geçişte ve yazının tamamen okunmasında oldukça önemli bir yere sahiptir. Ayrıca, başlıkların içerdiği yazıların da uzun olmamasına, kısa ve öz olarak en geniş bilgiyi vermesine dikkat etmelisiniz.
Bazı blog içerikleri üretenler, seo konusunda başarılı olabilmek için, belli anahtar kelimeleri, içeriklerinin içerisinde defalarca kullanmaktadır. Bu tip çalışmaların asla bir geleceği olmaz. Hata size zararı olacaktır. Günümüzde kimsenin zamanı değersiz değildir. İnsanları seo çalışması yaparak boş içerikli web sitelerinize çekip elde ettiğiniz reklam gelirleri de kalıcı olamaz. O kullanıcılara bir kere değil, her zaman ihtiyacınız olduğunu unutmayın. Web sitenizi ziyaret edenlerin, web sitenizde kendileri ile alakalı ve onlara dokunan içerikler olması için çalışmadığınız takdirde, seo çalışması yaparak ne kadar başarılı olursanız olun. Web sitenizin kalıcı bir başarısını görmeniz zor olacaktır.
Bir blog hakkında yazmaya başladıktan sonra, o bloğu ne kadar fazla konu ile zenginleştirirseniz, kullanıcılarınıza daha çok içerik sunmuş olursunuz. Aynı zamanda, içerikleriniz geniş bir konu içerdiğinden, zengin anahtar kelimeli bir içerik olacaktır. Blog içerikleri ile başarıyı yakalamanın yolu aslında çok basit. Güncel ve özgün aynı zamanda da kaliteli içerikler, çok kısa sürede arama motorlarında, hem mevzu olan web sitesi hem de blogger’ı ihya eder.
İçeriklerinizi Görsellere Boğmayın
Bloglar da veya ticari yazılarda, görsellerin de önemi elbette fazla. Fakat bir sınırı var. Fazla görsel ve dış link içeren görseller, web sitenizden, kullanıcıların kopmasına sebep olabilir. Ayrıca, fazla görsel içeren internet siteleri çok dikkat dağıtır. Blogunuz da içerik görsellerini seçerken, web site ve görsellerinizin renk uyumunu göz önünde bulundurmalısınız. Aşırı kaçık, ya da web sitenizden bağımsız renklere sahip görseller, yazınıza olan kullanıcının ilgisini dağıtır. Yukarıda da bahsettiğimiz üzere, bir web sitesine seo ile ziyaretçi çekmek ne kadar zor ise, o kullanıcıları web sitesinde tutmak da o kadar zordur.
Blog içeriklerinizde kullanacağınız görsellerinizi, mümkünse bir görsel düzenleme programı yardımı ile düzenleyin. Mesela Photoshop. Bu tip düzenlemeler için Photoshop’un tüm özelliklerini bilmenize gerek yoktur. Sadece içeriklerinizde paylaşacağınız görsellere, web sitenizin logosunu koymanız ve birkaç da ekleme yapmanız, görsel aramalarında da markanızın yayılması için oldukça iyi bir yoldur.
Görsellerinizin ismini Türkçe karakterler ile belirlemeyin. Görsel isminin mevcut içeriğin başlığı ile aynı olmasına dikkat edin. Görsellerinizi blog sitenizde yazınızın içine eklerken, her görsel için alt açıklama eklemeyi unutmayın.
Bu tip düzenlemeler oldukça önemlidir. Bunları yapabileceğiniz en rahat içerik yönetim sistemi ise, geniş özellikleri ile WordPress’dir. WordPress’de, görsel ayarlamaları için oldukça fazla özellik vardır. Yazı içeriğinde ne boyutta olmasını istediğinizden, yazının neresinde olmasını istediğinize kadar birçok özellik elinizin altında olur.
Blog İçeriklerinizde Linkler Verin
En kıymetli blog içerikleri, kullanıcılara, kendinden daha geniş bilgilere yelken açtıran içeriklerdir. Blog içeriklerinizde, kullanıcılarınızın anlamayacağı bir kelime veya sektör ile alakalı farklı bir benzetme kullanabilirsiniz. Bu tip kelimelere link vererek, aslında ne olduklarını genişçe açıklayan web sitelerine kullanıcınızı yönlendirebilirsiniz. Ayrıca, bloğunuzda daha önceden bahsettiğiniz bir konudan söz geçerken, o bloğa da link vermenizi tavsiye ederiz.
Site içi çapraz linkler, hem kullanıcılarınızın siteniz üzerindeki deneyimini artıracak, hem de seo açısından oldukça kazançlı çıkacaksınız.
Diğer Ürün veya Hizmetlerinizden Bahsedin
Kaleme aldığınız blog içeriği eğer sizin ürün, hizmet veya alanınızla alakalı bir kategoriye, ya da konuya yakınlık gösteriyorsa, o başlık altında, kendi ürün pazarlamanızı da yapın. Tabi bu her konu başlığı altında abartılmamalı. Bir içerikte 1 taneden fazla olmamasından yanayız. Tekstil ile uğraşan bir işletmesinizdir. Çocuk kıyafetlerinden bahseden bir içerik kaleme almışsınızdır. E-ticaret sitenizde böyle bir kategori vardır. Konu içerisinde veya konunun sonunda, bu kategorinizi de örnek vererek, link köprüsü sağlamanız, kullanıcıların ilgi alanına girmenizi sağlar.
Yani bir içerik içerisinde, ticari bir ürün pazarlayacaksanız, alakalı ürünler veya kategorilerle yola çıkmalısınız. Tekstil ile alakalı bir yazı sonunda, ortasında veya başında, aksesuar ile ilgili bir link vermek veya linkli görsel eklemek saçma olur. Müşteriniz bunun bir reklam içeriği olduğunu anladığı an, blog içeriğinizin, müşteri gözünde bir kıymeti kalmayacaktır.
Kullanıcılar, tıklatma amaçlı web sitelerini çok çabuk deşifre ederler. Bir bilgi araştırırken, tıklatma amaçlı reklamlarla dolu web siteleri ile kimse zaman kaybetmek istemez. Çünkü, kullanıcının o anki amacı bilgi sahibi olmaktır.
Rakip Web Sitelerinden İlham Alın!
Blog içerikleri üreten biriyseniz, en büyük ilham kaynağınız, rakipleriniz olmalıdır. Bugün yapmaya başlayacağınız içerik üretimi her ne ise, önceden yapılmış olabilir. Yapılmamış bile olsa, illa ki benzerlerini bulmanız mümkündür. Blog içeriklerinizi oluşturmadan önce bu web sitelerini ziyaret edin. Ne yazdıklarını, konuya nasıl yaklaştıklarını ve daha “nasıl farklı olabilirsiniz” sorusuna cevap bulmaya çalışın.
İnternet ortamında özgün ve daha önce girilmemiş içerikler haliyle daha fazla trafik alırlar. Sizin hakkında içerik üreteceğiniz konu her ne olursa olsun, önceden başka web siteleri tarafından işlenmiş olsa bile, konuya daha farklı açıdan bakıp, farklı bir başlıkla yine kitle sahibi olabilirsiniz. Ama unutmamanız gereken bir konu var ki, asla diğerlerinin attığı blog başlıkları ve içerikleri kopya etmeyin!
Kopya içerikleri arama motorları, özellikle Google algoritmaları çok çabuk yakalıyor ve cezası da ağır oluyor. Google’ın herhangi bir konuda ceza verdiği bir domainin de gelecekte arama sonuçlarında başarılı olması çok zor oluyor.
Etiketlerin Gücüne İnanın!
Birçok blogger, ya da içerik üreticisinin kullanmadığı etiketler, aslında çok değerlidir. Etiketlerin sadece anahtar kelime ve varyasyonları olduğu yalanından kurtulun. Etiketlerin asıl görevi, blog içeriklerinizdeki, başlıktan ve anahtar kelimeden bağımsız kelimelerde, arama motorları nezdinde görünür olmaktır.
WordPress gibi seo altyapısı güçlü bir içerik sistemi kullanıyorsanız, işiniz daha basit. Herhangi bir WordPress seo eklentisini de sisteminize dahil ederek, her etiketiniz için ayrı bir seo çalışması yapabilirsiniz.
İçeriklerinizi Sosyal Medya da Paylaşın!
Sosyal medya siteleri devamlı güncel olan, arama motorları tarafından devamlı taranan web siteleridir. Bu sitelerde, yazılarınızın linklerini paylaşmak, site içeriklerinizin daha hızlı taranmasını sağlar. Ayrıca, direkt link vererek, mevcut takipçilerinize de içeriklerinizi anlık olarak ulaştırmış olursunuz.
Paylaşım Düğmeleri
Blog içeriklerinizde kesinlikle olması gereken bir detaydır. Yazılarınızın sonunda ya da sidebar bölümünde bu düğmelerden olmasını tavsiye ederiz. Yeni nesil sohbet programlarını da unutmayın. Whatsapp, Skype gibi programlarında paylaşım düğmeleri, içeriklerinizin daha hızlı yayılmasını sağlayacaktır.
E-Bülten Özelliğinden Yararlanın
Blog içerikleri sonunda, ya da web sitenizin footer kısmında bir e-bülten kayıt bölümü tasarlayabilirsiniz. Böylece, yazılarınızı, paylaştığınız içerikleri beğenen kullanıcılar üye olur ve yeni yazılarınızı da paylaşım sonrasında e-bülten şeklinde kullanıcılarınıza gönderebilirsiniz.
İnternette geçirilen zaman her geçen gün artıyor ve insanlar web içeriklerinin daha zengin olmasını, dolayısıyla, web sitelerinde daha çok kalite istiyor. Eğer yazımızda belirttiğimiz hususlara dikkat ederseniz ve kaliteli içerikler üretirseniz, e-bülten için kayıt yaptıran kullanıcılarınıza ulaşmanız zor olmaz. E-bülten ile ayrıca kitle de yapmış olursunuz. Bu kitleye de, ilgi alanlarına göre, ilerleyen zamanda ilgi çekici ürün veya hizmetler tavsiye edebilirsiniz.
Düzenli İçerik Girin
Web sitenize ne kadar fazla içerik girdiğiniz değil, ne kadar düzenli içerik girdiğiniz önemlidir. Arama motorları, web sitelerinin güncelliklerini takip ederken, içerik paylaşımlarının adedinden, paylaşılma saatlerine, günlerine ve sıklıklarına da bakmaktadır. İnternette başarılı olan Blogger’ların başarı sebeplerinden bir tanesi de budur.
Kaliteli Bir Hosting Hizmeti Alın
Hosting kelime anlamı bakımından, barındırma demektir. Hosting hesaplarında onlarca belki yüzlerce web sitesi aynı ip üzerinde, aynı disk ve işlemci kullanarak hizmet verirler. Kullanıcısı yüksek, trafiği her daim artan ve sayfa saysıı bakımından zengin web sitelerinin, kendi sunucularında tek başına barınmalarını tavsiye ediyoruz. Bu sayede kendi ipleriyle, özerk sunucularında hem seo açısından daha başarılı olacak, hem de site açılma hızı, sayfa yüklenme hızları da artacak.
Reklam kampanyası düzenlediğiniz dönemlerde, zaten belli bir kitleye hitap eden web sitelerinin, bu dönemlerde trafikleri kat kat artar. Bu sebeplerden, bir hosting hesabında barının bu tip fazla ziyaretçili web siteleri, kullanıcılara yavaş bir deneyim yaşatabilir. Vds sunucular bu konu için biçilmiş kaftandır. Hem özellikleri bakımından, hem de kullanım kolaylığı ile bugün birçok içerik üretici tarafından tercih edilmektedir.
Ayrıca, paylaşımlı hosting de barınan web siteniz, her geçen gün sayfa ve içerik olarak büyüyeceğinden, kapladığı alan bakımından, gün gelecek, bulunduğu hosting alanına sığmamaya başlayacaktır. İleride bu tip web site taşıma sorunları ile karşılaşmamanız için, büyük düşünülen blog projelerinde, en azından bir vds sunucu ile başlanmasını tavsiye ederiz.