Bir web sitesinin başlık ve alan adı sonrasında en çok okunan, arama motorlarında kullanıcıların sitenize girme konusunda seçim yaptığı kısa ve öz açıklamadır. Kısacası, arama motorlarında, kullanıcıya, ilgili sayfa ile en net bilgiyi veren kısımdır. Kimi seo uzmanı, bu alanın Google tarafından otomatik doldurulması sebebi ile boş bırakılması tarafında. Bu sayede her kullanıcıya anahtar kelimesi dahilinde, sayfa içindeki herhangi bir yazı kısmı gösterilecektir. Fakat başka bir fikre göre de, meta açıklama seo için değil, tamamen o sayfanın kısa ve öz olarak açıklanarak, müşterinin doğru yönlendirilmesi içindir.
Meta Kelimeler Alanı Boş Bırakılırsa
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, Google otomatik olarak doldurmakta. Bu alana Google, mevcut sayfa içindeki herhangi bir kelime dizgisini yerleştirmekte. Bu kelime dizgisini de, sizin arama yaparken kullandığınız anahtar kelime içeren bir kısımdan seçmekte. Bu şekilde bakıldığında seo için müthiş değerli bir özellik gibi gelebilir. Fakat bu yanlıştır. Seo çok geniş bir konudur. Sadece meta açıklamaların boş bırakılması ile bir web sitesinin arama motorlarında başarılı olması mümkün değildir. Örnekleri vardır. Meta açıklaması olmayan bir web sitesinin, ilgili açıklama bölümünde, Google’ın otomatik olarak doldurduğu metnin ne kadar anlamsız ve bazen saçma olduğunu görebilirsiniz.
Çünkü Google burada o alanı ilgili anahtar kelimeye karşı gelecek kelime dizgisi ile görevlidir. Fakat meta açıklama alanının asıl işi bu değildir.
Meta Açıklama Kısmı Nedir? Neden Doldurulmalıdır?
İnternet üzerinde bir web sitesinin başarılı olması, o web sitesinin çok fazla seo yapması ve her anahtar kelime de en üst sıralarda çıkması değildir. İnternette başarı, daha doğrusu, arama motorlarının web sitenizden beklentisi, tamamen kalitedir. Binlerce sayfaya sahip bir web sitesinin meta açıklama girilmemiş sayfalarının, arama motorlarında oluşturduğu kaos, kullanıcıların tepkisini çeker. Küçük bir örnek verelim;
Kahverengi bir ayakkabı almak istiyorsunuz. Google, Yandex veya Bing arama motoruna “kahverengi ayakkabı” yazdınız. Karşınıza gelen web sitelerinden bir tanesinin meta açıklamasında saçma, anlamsız ama kahverengi ayakkabı ile ilgili bir fiyat gördünüz. Meta açıklamalardan, bu web sitesinin bir e-ticaret sitesi olduğunuz sandınız ve tıkladınız. Fakat bu bir blog sitesi ve blog sahibi geçen yaz aldığı kahverengi ayakkabısı hakkında içerik paylaşırken, fiyat bilgisi de paylaşmış. Zaman kaybı…
Blog sahibi eğer meta açıklamalarına şu cümleyi yazsaydı; “Bu yaz aldığım kahverengi ayakkabımı çok beğendim. Fiyatı da oldukça uygundu. Markası ise…” daha mantıklı olur, kullanıcı da bu web sitesinin bir e-ticaret sitesi değil, kişisel blog olduğunu anlayabilirdi. Bu sayede de kullanıcının zamanı harcanmamış olurdu.
Meta Açıklamasız Veri Çöplüğü
Yukarıdaki blog örneği ile meta açıklamaların ne kadar önemli bir alan olduğunu anlatmaya çalıştık. Boş bırakıldığında seoya katkısı var mı, yok mu tartışmaya açık bir konudur ama şüphesiz, meta açıklaması olmayan web siteleri, müşterilerine zaman kaybettiren sitelerdir.
Her gün yüz binlerce web sitesinin yeni içerikler girdiği internet ortamında, meta açıklamaları doldurulmamış web sitelerinin yarattıkları kirlilik ortadadır. Bu sebeplerden dolayı da kullanıcıların web sitelerindeki oturum süresi ortalamaları da düşmektedir. Aslında meta açıklamaları doldurmayan web site sahipleri evet fazla tık almaktadır belki ama diğer taraftan yanlış kullanıcılara ulaştıkları için de site oturum süreleri düşmektedir. İstemeden müşterilerini, kullanıcılarını yanıltmaktadırlar.
Meta Açıklamalar Nasıl Olmalı?
150-160 karakterden oluşan, ilgi çekici, ilgili sayfayı en düzgün ve anlaşılır şekilde anlatan cümleler kullanılmalı. Bu açıklamayı ne kadar sayfayla alakalı yazarsanız, o kadar trafik alma ihtimaliniz olacaktır.
Kullanıcılar, arama motorlarında onlarca sonuç içerisinden neden sizin sayfanıza tıklamalı?
Diğerlerinden farklı olmalısınız. Bu sebepten rakip firma veya web site araştırması yapmak, sayfa oluşturma ve seo konularında oldukça önemlidir. Herhangi bir içerik üreteceğinizde, bu içeriğe vereceğiniz başlığı araştırın. Böyle bir başlık konmuş mu daha önce? Meta açıklamaların analizlerini yapın. Anahtar kelimelerin analizleriyle birlikte, benzersiz içerikler üretmeniz web sitenize gelen trafik sayısını artırmaya yarayacaktır.
Doğru meta açıklamalar, satışı, okunmayı, üyeliği ve daha birçok etkileşimi artıran araçlardandır.