Arama Motoru Nedir?
İnternetteki tüm bilgileri ve verileri taramak için geliştirilmiş, bu tarama sonucunda, kriterlerine uygun olan veriyi dizine (veri tabanına) eklemeye programlanmış, kullanıcılarına en kaliteli içeriği verebilmek adına da sıralama ile bu verileri sıralamış, çok güçlü algoritmalara sahip yazılımlara, arama motoru denmektedir. Arama motorları 3 temel disiplin ile çalışır.
Arama Motoru Nasıl Çalışır?
Arama motorları, tarama özellikleri ile meşhurdur. Özellikle Google, kendisine başvurulmadan, herhangi bir web sitesini, milyarlarca web sitesi içerisinden bulur ve tarayabilir. Google tarafından taranmayan web ve taranması istenen web siteleri için de öncelikle site haritası oluşturmalı ve Google Arama Konsolu aracılığı ile Google’a gönderilmelidir.
Taranan bir web sitesi ilgili arama motorunun kriterlerine uygun ise çok hızlı bir şekilde dizine eklenir. Dizine ekleme geçmişte çok yavaştı. Tüm arama motorları bu alanda kendilerini geliştirerek, yeni web sitelerini daha hızlı dizinlerine almak için geliştirildiler.
Sıralama oldukça spesifik bir konudur. Onlarca arama motoru vardır ve hepsinin neredeyse, başarı kriterleri birbirlerinden farklıdır. Fakat tüm arama motorlarının ortak bir başarı kriteri vardır, zengin, güncel ve bilgi veren içeriğe sahip web sitelerini çok severler. Bu yüzden de hemen dizinlerine eklerler ve sıralama da, eğer web sitesi güvenilir ise zaman kaybetmeden ilk sayfa veya sıralara doğru yükseltmeye başlarlar. Özellikle Google bu süreci son yıllarda biraz zorlaştırmış olsa da, Google da kullanıcılarına en kaliteliyi en hızlı şekilde götürmek için çalışmaktadır.
En Çok Kullanılan Arama Motoru Google
İnternet ortamında, kullanıcılar tarafından en fazla kullanılan arama motoru Google olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu konu altında, Google ile ilgili bazı istatistikleri paylaşacak ve dünyada Google’ın, kullanıcılar tarafından ne kadar tercih edildiğini anlatmaya çalışacağız.
- Google’da günlük arama sayısı yaklaşık 3,5 milyardır.
- Google aramalarının sayısı her yıl yaklaşık %10 büyümektedir.
- Google’da aranan her sorgu eski değildir. Her yıl %16-%20 aralığında yeni sorgu alır.
- Masaüstü bilgisayarlarda yapılan sorguların %90’ı Google üzerinden yapılmaktadır.
- Ürün aramalarının (e-ticaret) %35’i Google başlıyor.
- Masaüstü ve tabletlerden yapılan “en yakınımdaki” sorgularının da %35’i mağaza ziyareti ile sonuçlanıyor.
- Google’da arama yapanların, Google’da 1 arama için geçirdikleri süre bir dakikadan kısadır.
- Google, reklamlarda da çok etkilidir. Google’da reklam veren web sitelerinin gösterim sonrası tıklama oranları yaklaşık %6’dır.
- Google’ın dizine eklediği web sitesi sayısı yüz milyarları geçti ve bu da yüz milyon GB ve daha fazlası bir alanı işaret etmektedir.
- Google da arama yapılan sorgulardan en fazlası %23 ile 2 kelimeli sorgulardır. (Bu oran yavaş yavaş sesli arama ile değişmeye başlamaktadır. Uzun kuyruklu anahtar kelimeler, gelecekte daha çok trafik sağlayabilir.)
- Google arama sorgularının %8’ine yakın bir oranı soru niteliğindedir. (“hoparlör nedir?”) gibi.
Tabi bu istatistikler gibi belki binlercesi var ve Google tartışmasız, bu alanda en çok kullanılan arama motoru. Şimdi gelin sırasıyla arama motorlarını tanıyalım ve en çok kullanılandan başlayarak, özellikle ülkemizdeki sıralamalarını inceleyelim.
Google Arama Motoru
Google, 1998 yılında, Larry Page ve Sergey Brin tarafından Stanford Üniversitesi’nde doktora öğrencisi oldukları sırada kurulmuştur. Kazancının büyük bir kısmını Adwords reklamları aracılığı ile kazanır. Google dünyanın en büyük arama motorudur fakat servisleri ile de rakipsizdir. Özellikle Gmail e-posta servisi ile de dünyanın en fazla tercih edilen e-posta uygulamalarından olmuştur. Google’ın Türkiye’de ki kullanım oranı yaklaşık %86’dır.
Google’ın birçok servisi vardır ve bu servisler aracılığı ile kullanıcılarına ücretsiz hizmet sunmaktadır.
Bu servislerden bazıları son kullanıcı için bazıları ise web geliştiricileri içindir. Fakat neredeyse hepsi ücretsizdir ve hepsi de web’i geliştirmek adına çok yararlı servislerdir. Onlarca Google servisi vardır ve YouTube’da yakın zamanda Google tarafından satın alınarak, bir Google servisi yapılmıştır.
Yandex Arama Motoru
Yandex, 1997 yılında Rusya’da kurulmuş, çok uluslu bir şirkettir. Rusya’nın ana pazarı tabii ki Rusya’dır. Yandex, kullanım oranı olarak en fazla Rusya’da tercih edilmektedir. Yandex’in Türkiye’de tercih edilme oranı ise yaklaşık %12’dir.
Yandex arama motoru, Google ve Baidu’dan sonra gelen en büyük arama motoru olarak kabul edilmektedir. Tıpkı en yakın rakibi Google gibi onlarca ek servisler kullanıcılarına ücretsiz bir şekilde destek vermektedir. Yandex’in de arama ve görüntülü reklamlardan kazancı çok fazladır. E-posta uygulaması da oldukça gelişmiştir. Hatta Yandex Connect ile mükemmel bir kurumsal e-posta hizmeti de sunmaktadır.
Yandex’in de tıpkı Google gibi web geliştiricileri için birçok uygulaması vardır. Bunlardan Yandex WebMaster ve Yandex Metrica en çok kullanılan servislerdendir.
Yahoo Arama Motoru
Yahoo arama motorunun da geçmişi ve kuruluşu Google ile benzerlik göstermektedir. Stanford Üniversitesi öğrencisi iki arkadaş olan Jerry Yang ve David Filo tarafından kurulmuştur.
Yahoo ilk başlarda Google gibi arama motoru olarak çıkış yapmış olsa da, Yahoo daha çok e-posta hizmetleri ve anlık iletişim araçları ile kendini geliştirmeyi seçmiştir. Örneğin Yahoo Messenger, Amerika’nın en çok kullanılan mesajlaşma servisi ünvanını taşımaktadır.
Yahoo, günde yaklaşık 7 milyardan fazla sayfa gösterimi ile dünyanın en çok ziyaret edilen 11. Web sitesidir.
Yahoo ücretsiz servisleri ile son kullanıcıya hizmet verirken, web geliştiricileri için de servislere sahiptir. Fakat ülkemizde Yahoo kullanımı %1,5’dan daha az olması sebebiyle, web geliştiricileri Yahoo için pek fazla yatırım yapmamaktadır.
Bing Arama Motoru
Bing, Microsoft’un bir hizmetidir. 2009 yılında hizmete girmiş olan Bing, arama motorları içinde farklılıklarla sektöre gireceğini duyurmuş ve öyle de yapmıştır.
Diğer arama motorları ile karşılaştırıldığında biraz daha farklı özellikleri dikkat çeken Bing’in rakiplerinden en büyük ayrıldığı özelliği, arama sonuçlarında bilgilerin alt başlık olarak da verilmesidir.
Bing’de rakipleri gibi sadece bir arama motoru değildir. Bing çatısı altında onlarca farklı servis vardır ve web yöneticileri için de Bing’in ücretsiz hizmetleri ve araçları bulunmaktadır. Bing, e-posta altyapısı olarak Microsoft altyapısını kullanmaktadır.
Arama Motoru ve Başarılı Olmak
Yukarıda, Ülkemizde en çok kullanılan 4 arama motorunu tanıtmaya çalıştık. Hepsinin de kendine göre özellikleri ve servisleri mevcut. Kuşkusuz hepsi çok farklı ve gelişmiş algoritmalar ile donatılmış.
Tüm bu arama motorlarında başarılı olmak kolay değil. Her web site yöneticisi bu başarıya ulaşmak isterken, buna sadece bazıları sahip olabilmektedir. Çünkü arama motorlarında başarı olabilmek, çok çalışmakla alakalıdır.
Artan rekabet ve sektörler bazındaki firma sayısı elbette pazarlardaki kıyasıya mücadeleyi artıyor ama arama motorlarında ilk sayfa ve sıraya çıkma arzusu tüm başarıların önünde. Son yıllarda artan internet kullanımı ve dolayısıyla e-ticaretteki artış, işletmeleri daha fazla çalışmaya ve rekabete itmektedir.
Arama Motorlarına Kayıt Olmalısınız
Eğer bir web sitesi yöneticisiyseniz ve arama motorlarında kesin başarı istiyorsanız kaliteli, özgün ve uzun içerikler elbette çok önemlidir. Fakat arama motorlarına kayıt olmanız daha önemlidir. Mesela Google’ın web yöneticileri için Google arama konsolu hizmeti ile web sitenizi hemen Google’a kayıt etmeli ve çalışmalarınızı daha da derinleştirmelisiniz.
Bir web sitesinin arama motoru kriterlerine uygun olup olmadığını anlamanın yolları vardır ama bunu anlayabilmek için seo uzmanı olmanız gerekir. Fakat Google, bir seo uzmanına ihtiyaç olmadan, bir web sitesinin seo uyumlu olup olmadığını gösterebilen veya ölçebilen bazı servislere sahiptir.
Tüm bu servislere Google arama merkezi üzerinden ulaşabilir ve web sitenizi Google başarı kriterlerine uygun olup olmadığı konusunda test edebilirsiniz.
Diğer arama motorlarının da web yönetici araçları vardır ama hiçbirisi Google kadar bu işin üzerinden durmadığından, araçları da Google kadar gelişmiş değildir.
Yandex WebMaster aracı ile bu hizmeti veriyor olsa da Google araçları çok daha üstündür.
Arama motoru başarısı için hepsinde kayıt açmalı ve web siteniz için webmaster servisleri üzerinden, ilgili arama motoruna site haritanızı göndermelisiniz.
Netice Olarak
Ülkemizde 4 büyük arama motoru pazarı elinde tutmaktadır. Bu arama motorlarında başarılı olmak demek, sektör ne olursa olsun, başarı demektir.
Artan işletme sayısı ve sektör bazlı rekabetler yüzünden başarı son yıllarda zorlaşmış olsa bile imkansız değildir. Özellikle Ülkemizde ve dünyada en çok kullanılan arama motoru olan Google’da başarılı olmak için çok çalışmalı, kaliteli içerikler üretmeli ve daima güncel kalmalısınız.
Google’da başarı için YcrSOFT seo uzmanları ile projeniz hakkında fikir yürütebilir ve geleceğe daha güçlü girebilirsiniz.