Serp Nedir?
İngilizce açılımı “Search Engine Results Page” olan Serp, Türkçe karşılığı olarak arama motoru sonuç sayfası anlamına gelmektedir. Herhangi bir arama motoruna arattığınız kelime veya kelimeler sonucunda sonuç olarak verilen tüm sayfalar Serp’dir. Her arama motoru aynı mantıkta çalıştığından, Serp’i herhangi bir arama motoru için kullanmak mümkündür. Lakin Serp, tabii ki en fazla, Google için kullanılan bir terimdir zira Google, yılda 2 trilyondan fazla tekil arama yapılan, dünyanın en çok kullanılan arama motorudur.
Serp’in de kendi içerisinde bazı özellikleri vardır ve bu özellikler çok çeşitlidir. Bu özellikleri tüm web yöneticileri ve seo uzmanlarının bilmesi gerekmektedir. Bu özellikler bilinirse, bu özellikler ışığında web siteleri Serp nezdinde daha iyi geliştirilebilir.
Arama motoru Serp sonuçlarında başarılı olmak her web site yöneticisi için bir rüya gibidir. Çok kullanılan bu web siteleri ile ilk sayfa hatta ilk sıralarda sonuç olarak gözükmek, bir web sitesinin hem trafiğini yükseltir, hem popülerliğini. Arkasından da kazanç olarak işletmelere geri dönüş sağlar. Yani ne olursa olsun, Serp konusunda her web site yöneticisi başarılı olmak zorundadır.
Bu makalemizde Serp’in tüm özelliklerini detaylı bir şekilde anlatmaya çalışacak ve web sitelerde ya da diğer araçlarla ne yapılabilir bunu sizlere aktarmaya çalışacağız.
Makalemize küçük bir örnek ile başlayalım. Aşağıdaki görselde gördüğünüz gibi, “Biberiye” bitkisini sorguladık ve Google sonuç olarak birçok veriyi aynı anda verdi. Öncelikle sayfanın sağında WikiPedia ile bitkinin geçmişi ve bilimsel sınıfını ayrıntılı anlatan bir sonu. Organik arama sonuç sayfaları, gazeteler ve diğerleri sonrasında ise yine aynı sayfa ve hatta ekranda video sonuçları. Video sonuçlarında da yine biberiye bitkisi ile en alakalı videoları aldık.
Kısacası arama motorları aynı serp sayfasında birden fazla sonuç özelliği verebilir ve bu özelliklerin hepsine sahip olan web siteleri kazanır.
Serp özelliklerini Google arama motoru üzerinden anlatacağız, Zira en geniş özellik Google’da var ve en zorlu başarı Google’da.
Google Serp Özellikleri
Google arama motoru, makalelerinde ve arama sonuçları ile ilgili kullanıcı dönüşlerinde Serp kelimesini kullanmasa da Serp’in netice olarak arama sonuç sayfaları anlamına gelmesi ile genel bir tabir olarak kullanmamız mantıklı oluyor. Google, makalelerinde arama sonuç özelliklerini anlatırken daha çok “zengin sonuçlar” demeyi tercih ediyor.
Bu yüzden, Google makaleleri ile çapraz okuma yaparken, Serp terimi kafanızı karıştırmasın, Serp genel ve Biz Google kullanıcılarının kullandığı bir terimdir.
Google’ın birçok Serp özelliğini olduğunu söyledik. Bu Serp özelliklerinin sayısı her geçen gün artıyor ve mevcut olanlarında geliştirilmesi ve kullanıcı deneyimi her geçen gün daha da iyileştiriliyor.
Özellikle, arama konusunda, insanların sesli aramayı daha çok tercih etmeye başlaması, Google Serp’de işlerin değişmesine neden oldu.
Şimdi başlıca Google Serp özelliklerini başlıkların halinde anlatmaya çalışalım. Tüm bu özelliklerde başarılı bir web sitesi inşa etmek, işletmenize yüksek kullanıcı trafiği ve kazanç sağlayacaktır.
Öne Çıkan Snippet
Öne çıkan snippet yeni bir Google özelliğidir ve devamlı geliştirilmektedir. Amacı, kullanıcı sorgularının, özellikle “nedir?”-”nasıl?” gibi soru içeren sorgularına hızlı yanıt olarak geliştirilmiştir. Yanıtlar, en alakalı web site ve içerikten Google algoritması tarafından seçilir.
Öne çıkan snippet çok önemli bir Google özelliğidir. Bu özellikte sayfa ve içerikleri başarılı olan web siteleri yüksek trafik alabilir. Çünkü sonuçlar Serp’in en başında görünür. Hatta mobil cihazlarda öne çıkan snippet o kadar etkilidir ki, ekranın yarısından fazlası bu yanıt ile dolar ve diğer web siteleri rekabet açısından görünmez bile.
Bir öne çıkan snippet örneği;
Öne çıkan snippet’lar da kendi içerisinde farklı kollara ayrılır. Örneğin bulunduğunuz il veya ilçenin hava durumu sorgusunu yaptığınızda yine öne çıkan snippet ile hızlı yanıt alabilirsiniz.
Öne çıkan snippet için bir örnek daha;
Öne çıkan snippet konusu, web site yöneticileri açısından çok önemlidir. Bu konu hakkındaki detaylı makalemiz olan Öne Çıkan Snippet Nedir? İsimli makalemizden daha detaylı bilgi alabilir ve web sitenizdeki sayfaları bu Google Serp özelliğine göre daha da iyi geliştirebilirsiniz.
Yorumlu Arama Sonuçları
Kullanıcılar bir arama yaptıklarında ve bu aramalarında “en lezzetli”-“en kaliteli” gibi ölçütleri kullandıklarında, Google algoritmaları otomatik olarak, Serp üzerinde yorumlu ve incelemeli sonuçları gösterir.
Bu, ilgili sayfa için mükemmel bir öne çıkma sebebidir. Yani Google, arama sorgusu ile ilgili en alakalı ve en fazla etkileşimi almış olan sayfayı gösterecektir.
Aşağıdaki görselde bir arama ve sonucunda gelen yorumlu, incelemeli sayfalar mevcut.
Bu Serp özelliği ile aslında sayfalarımızda yorum özelliğinin aktif olması ve inceleme yapmak isteyen kullanıcılara fırsat verilmesi gerektiğini çıkartabiliriz.
Yorum ve incelemeler, bir web sitesinde, özellikle e-ticaret gibi güven gerektiren alanlarda çok önemlidir. Bu tip alanların olması ve zenginliği, kullanıcılara, ürün veya hizmet ile ilgili güven verir.
İnsanlar hiç kullanmadıkları ve önceden tecrübe etmedikleri deneyimle internette web siteniz üzerinde karşılaşabilirler. Onlara, bu tecrübeleri daha önce edinmiş kullanıcıların fikirlerini sunmanız, web sitenize güveni artıracaktır.
Yorum ve incelemeler neden önemlidir konulu makalemizi okuyarak daha geniş bilgi alabilir ve web sitenizi geliştirebilirsiniz.
Web Site Alt Sayfaları
Bu Serp özelliği, web sitenizin tüm sayfalarının iyi optimize edildiği ile alakalıdır. Sayfa yapısı düzgün olan tüm web sitesi, e-ticaret sitesi ve blog sitelerinde aşağıdaki görselde olduğu gibi, ilgili web sitesinin ana sayfa url’si altında alt sayfalarda listelenir.
Bu arama sonucunda Google tamamen kendi algoritma sezgisel sürecini kullansa da, çoğunlukla kullanıcılara ilgili sayfalar verilmiş oluyor. Örneğin kullanıcı bir web sitesini önceden tanıyordur, ziyaret etmiştir ama ana sayfasına girmeden sadece iletişim sayfasına girip, adresi veya konumu almak isteyecektir ya da form dolduracaktır, o zamanda direkt iletişim sayfasına bu özellik sayesinde gidilebilmektedir.
Google’ın bütün geliştirmeleri gibi bu da tamamen kullanıcı deneyimini artırma ve hız katma amacı ile tasarlanmış ve geliştirilmeye devam etmektedir.
Yerel Serp Sonuçları
Google’ın yapay zekası, yerel sonuçlar içinde oldukça geliştirildi.
Bulunduğunuz konuma göre veya aramanızın sonucuna göre gösterilecek her türlü Serp sonucu ile ulaşmak istediğiniz yere, sonuçlar üzerinden Google Haritalar’a bağlanıp, bir navigasyon başlatmanız çok basit.
Yerel Serp sonuçlarında başarılı olmak, özellikle yakınınızdaki kullanıcıları mağazanıza veya işletmenize çekmenizde çok önemli bir rol oynuyor.
Yerel sonuçlarda olabilmenizin ilk adımı ise Google İşletme Kaydı yapmak. Google işletme kaydınız yoksa ilgili makalemizden nasıl yapılacağını ve nasıl firmamızdan destek alabileceğinizi görebilirsiniz.
Yerel arama sonuçları, mobil cihazlarda nokta atışı sonuç vermektedir. Web sitelerin seo çalışması yapılırken, yerel seo açısından geliştirilmesi, gelecekte alınacak organik trafik açısından kıymetlidir.
Google, kullanıcıların ne aradığını sezgisel yapısı sayesinde anlamaktadır. Örneğin bir kahve içmek istiyorsunuz ve en yakınızdaki kahve dükkanını arıyorsunuz, yapmanız gereken Google’a bunu yazmak. Size tüm detayları ile kahve dükkanlarının yorumlarını, incelemelerini, resimlerini, web sitesini ve hatta adreslerini de basitçe verecektir.
Tabi işletmelerin Google firma kaydı varsa. Yok ise bu özelliklerin hiçbirisinden yararlanamazlar.
Yerel bir işletme ararken, Serp sonuçları aşağıdaki görselde olduğu gibi, işletmelerin bilgileri ile sıralanır.
Görselde olduğu gibi bulunduğunuz yerin adını da yazabilirsiniz, isterseniz yazmadan, sadece ne istediğinizi sorgulatarak, sorgunuz ile alakalı en yakın işletmeleri de görebilirsiniz.
Google işletme kaydı yaptırmamış firmaların, bu özellikten yararlanması mümkün değildir. Google yerel işletmelere trafiği bu arama sonucu özelliğinden göndermektedir. Tüm yerel işletmelerin Google da daha başarılı olabilmeleri bu firma kaydına bağlıdır.
Başlıca Haberler ve En Yeniler
Bu Serp özelliğinde görünebilmek için Google News’de web sitenizin kaydı yapılmış olmalı. Tabi Google News’e kayıt olmak için web sitenizin yazı yazdığı alanda yetkin olması çok önemli.
Örneğin, web sitenizin bir künyesi, genel yayın yönetmeni, yazar isimleri ve hatta yazıların sonunda yazar bilgisi gerekir. Tüm bu ve bunun gibi gereksinimleri yerine getirdiğinizde, web sitenizi Google News’e kayıt edebilir ve başlıca haberler kısmında Serp sonuçlarında görünme imkanı bulabilirsiniz.
Bu Serp özelliği haber siteleri, blog siteleri ve çeşitli güncel içerik paylaşılan web siteleri açısından başvurulması gereken bir özelliktir. Ayda veya haftada bir içerik paylaşan web siteleri için Google News iyi bir seçim değildir ve zaten Google bu tip web sitelerini News kategorisine koymaz.
Başlıca haberler sonucu olarak bir görünüm;
Twitter ve Bilgi Paneli Serp Sonuçları
Google ile Twitter’ın Serp sonuçları için birkaç sene önce anlaşma yaptıklarını biliyoruz. Bu anlaşma gereği, gelen organik aramaların sonuçlarında Twitter’da hesabı olan onaylı veya onaysız hesaplarında son ve güncel tweetleri gösterilmekte.
Örneğin bir kişiyi Google’da arattığınızda, kişinin WikiPedia sayfasındaki bilgileri de gelebilir, Twitter tweetleri de. Kişinin eğer bir WikiPedia sayfası yoksa ve Twitter sayfası varsa, kesin olarak son tweetleri açılacaktır.
Kişileri tanımak için mükemmel bir özelliktir fakat bazen isim benzerlikleri yüzünden, kullanıcılar arasında karışıklık yaşanabilmektedir.
Google aramamızda Fazıl Say örneğini kullandık. Sanatçı hakkında ismi ile arama yaptığımızda, öncelikli olarak WikiPedia sayfası geldi. Serp sayfasının sağında sanatçı ile ilgili görseller, video kanalları ve ailesel bilgiler verildi. Hemen WikiPedia sonucu altında da gördüğünüz üzere, Sanatçı’nın Twitter hesabından en güncel tweetler sonuç olarak karşımıza çıktı.
Aranan isim sadece bir sanatçı değil, işletmeniz de olabilir. Bu sebepten, işletmeniz içinde bir Twitter hesabı açmanız, düzenli kullanmanız ve web sitenizdeki yeni içerikleri paylaşmanız önemlidir.
Sık Sorulan Sorular Serp Özelliği
Google’ın bir diğer mükemmel arama sonucu olan SSS’ler ile web sitenize ciddi trafik akışı sağlayabilirsiniz. Sesli aramaların artması ile özellikle mobil cihazlardan yapılan arama sorgularının büyük bir çoğunluğunu sorular veya soru içerikli aramalar içermektedir.
SSS’ler de yer almak için ise sayfanızın SSS Şeması ile işaretlenmesi gerekmektedir.
Kullanıcılardan Gelen İlgili Sorular
Google’da yapılan tüm sorgular, Google veri merkezinde saklanır ve bu sorgular, sonraki dönemde diğer kullanıcıların arama sonuçlarındaki memnuniyetleri için kullanılır.
Geçmişte başka bir kullanıcının sormuş olduğu soruyu, diğer kullanıcının ulaşmak istediği arama için kullanan Google, bu sonuçlarda ilgili web sayfalarını seçer.
Bu web sayfalarında olmak istemez misiniz?
Bu sorguları karşılayacak nitelikte sayfa ve başlığa sahip içerikler üretirseniz, Google otomatik olarak Sizin web sayfalarınızı kullanıcılara tavsiye edecektir. Bu, hem trafiğinizin artmasına hem de kullanıcılar düzeyinde web sitenizin tanınırlığı konusunda başarıya ulaşmanızı sağlayacaktır.
Sektörünüzde sorulan sorulara hakim olmalısınız. Bir kombi tamircisiyseniz, kullanıcılardan gelecek soruları önceden tahmin etmeli ve bu sorgulara hazırlıklı olmalısınız.
Örnek bir sorgu geçelim;
“Kombi neden su akıtır?”
Kombi kullanan bir kullanıcının nadirde olsa başına gelebilecek bir problemdir. Bu soru hakkında detaylı bir içerik hazırlar ve kullanıcılarınıza cevap niteliğinde yazılar hazırlarsanız, Google sizin ilgili sayfanızı, ilgili sorular kısmında yayınlayacak ve kaliteli içerik olması durumunda da orada kalmaya devam edecektir.
Bu, sizi rakiplerinizin önüne geçireceği gibi, Serp sonuçlarında da eğer devam ederseniz, birçok soruda kullanıcılarınızla etkileşime girmenize neden olacaktır.
İlgili sorular içeren bir Google sorgu sonucu;
Otel Sonuçları
Otel sonuçlarında da durum diğer Serp sonuçlarından biraz farklıdır. Google Hotel Ads ile oteller bu listeleme de bulunabilirler.
Hotel Ads reklam paneli üzerinden, reklam verenler, otellerini ekler ve reklam kampanyalarını düzenlerler.
Çok etkili bir reklam kampanyasıdır. Zira arama esnasında il-ilçe veya semt yazılmasa da Google, kullanıcıların mobil cihazlarından edindiği konum bilgisini kullanarak en yakın otelleri tavsiye eder ve gösterir.
Google Adwords Ücretli Sonuçlar
Google Adwords, Google’ın tüm web sitelerine hizmet verdiği ücretli bir reklam kampanyası oluşturma aracıdır. Bu araç ile web siteniz hakkında kampanya veya kampanyalar oluşturabilir, zaman ve tarih aralıklarında istediğiniz anahtar kelimelerde yayınlayabilir ve coğrafi bölgeler seçebilirsiniz.
Google Adwords için web sitesi sınırlaması olmasa da bazı sektörler, özellikle ülkemizde Google Adwords özelliğinden yararlanamazlar. Bunlara en büyük örnek sağlık sektöründe hizmet veren kuruluşlardır.
Adwords reklamları ile yatırdığınız tıklama başı maliyetlere bağlı olarak, bir ya da birden fazla anahtar kelime de, Google serp sonuçlarında ilk sırada yer alabilir ve anlık ziyaretçi alarak satışlarınızı artırabilirsiniz.
Google Adwords ile ilgili detaylı bilgi almak için, Google Adwords nedir konulu makalemizi incelemenizi tavsiye ederiz.
Ürün Reklam ve Sonuçları
Kullanıcılarına zaman kazandırmayı her zaman hedef olarak baz alan Google, e-ticaret sitelerinden, kullanıcıların yaptıkları sorgulara istinaden, ilgili ürünleri de çekebilmekte ve reklam sonucu olarak da gösterebilmektedir.
Çok etkili bir satış şeklidir. Kullanıcılarınızın direkt olarak ürün sayfasını ziyaret etmelerine ve satışa yönlendirilmelerine sebep olan, e-ticaret siteleri açısından da çok kullanılan bir Google Serp özelliğidir.
2021’de Google Serp Üzerinde Başarılı Olun
İşletmenizin Google serp üzerinde başarılı olması, dolaylı yoldan sizin kazanç sağlamanıza sebep olur.
Serp için iyi optimize edilmiş bir web sitesi ile gelecekte mükemmel iş bağlantıları yapabilir, trafik artışı sağlayabilir ve böylece reklam maliyetlerinizi düşürebilirsiniz.
Tek yapmanız gereken, içeriklerinizi düzenlerken, Google serp özelliklerini dikkate almaktır. Bu özellikler dahilinde ve ötesinde içerikler ürettiğiniz takdirde, zaten Google sektörünüzde web sitenizi hak ettiği konuma yerleştirecektir.
Netice Olarak
Google Serp oldukça detaylı bir konudur ve web siteleri açısından seo çalışmaları ile birlikte yürütülmelidir. Reklam maliyetlerinden şikayetçi her işletmenin, Google Serp başarısı bariz olarak düşüktür ve seo çalışması hiç yapılmamıştır.
Dijital pazarlamanın en büyük ayağı olan Seo ile birlikte artık Google Serp içinde, web siteniz özelinde çalışmalar yapmalısınız.
Bu çalışmaları daha profesyonel bir şekle getirmek adına, YcrSOFT’dan destek alabilirsiniz. Detaylı Serp çalışmaları ile web sitenizi, Google kriterlerine uygun bir duruma getirebilir ve sektörünüzde daha kaliteli yayın yapan bir web sitesine sahip olmanızı sağlayabiliriz.