Tıklama Oranı Nedir?
Her web sitesinin, seo performansına göre arama motorlarında bir tıklama oranı ve performansı vardır. Organik arama veya reklam kampanyalarından gelen tüm bu tıklamaların, gösterimlere oranına tıklama oranı denir. Yani web sitenizin ilgili sayfası, kullanıcının arama kelimesine göre gösterilir fakat kullanıcı her zaman o bağlantıya tıklamayabilir. Tıklamama nedenleri sonsuz şekilde sıralanabilir;
- Sayfaya verilen başlığı beğenmez
- Aradığı kelime ile sayfanın alakası yoktur
- Meta açıklama doğru yazılmamıştır
- Meta açıklama yoktur ve dolayısıyla, arama motoru yazı içinden otomatik olarak herhangi bir alakasız paragrafı çekmiş olabilir
- Sayfa çekici değildir
Bunlar gibi onlarca sebep sıralamak mümkün. Tıklama oranı o kadar önemlidir ki, bazı durumlarda satışı bile etkiler. Tıklama oranını nasıl iyileştirebileceğiniz konusunda size birkaç konu başlığı altında bu yazımızda fikirler vermeye çalışacağız.
Tıklama Oranı İçin Kusursuz Başlıklar
Yazı, ürün veya sayfa başlıkları seo açısından çok önemlidir. Ne kadar etkili başlıklar kullanırsanız, sayfalarınızın ziyaretçi çekme olasılığı o kadar fazla olur. İşte buradaki “olasılık” kelimesi ile kast ettiğimiz aslında tıklama oranıdır. Tıklama oranı, kullanıcıların arama motorunda web sitenize girip girmediği ile alakalı çok ince bir detaydır.
Web tasarım kalitesi ne olursa olsun, tıklama oranı düşük bir web sitesinin, aldığı ziyarette haliyle düşük olacaktır. İçerikleriniz ne kadar arama motoru optimizasyonuna uyuyor olursa olsun, önemli olan kullanıcıların sayfanıza tıklamaları ve ziyaretleridir. Eğer tıklama oranı düşükse, arama motorları da bu konu üzerinde durur ve gelecekte sayfanızın yararsız içerikle dolu olduğuna karar verir ve bulunduğu sıralamadan düşürür. Çünkü arama motorları için önemli olan sizin web sitenizin seo uyumluluğu değil kullanıcılar için ne kadar yararlı olduğudur.
Tıklama oranlarını artırabilmenin en iyi yolu başlıklardır. Başlıklarınız ne kadar ilgi çekici ve kullanıcının arama kelimeleri ile uyumluysa o kadar tıklama oranı yüksek bir seo deneyimi elde edersiniz.
Kusursuz başlıklar atmak için tabii ki kafadan başlıklar oluşturmak biraz riskli olur. Zira yanlış oluşturulmuş başlıklar gelecekte değiştirilmeleri de sayfanın sıralaması için seo açısından sorun teşkil eder.
Bu sebepten en baştan, en kaliteli ve dikkat çekici başlıkları atmak en önemlisidir. Bu başlıkları oluşturabilmenin ise en profesyonel yolu, Google’ın ücretsiz olarak Adwords kullanıcılarına sunduğu anahtar kelime planlayıcıyı kullanmaktır. Bu araç ile sektörünüzdeki anahtar kelimeleri bulabilir ve bu anahtar kelimeleri birleştirerek akıllı ve de dikkat çekici başlıklar oluşturabilirsiniz.
Başlıklarda soru sormak her zaman dikkat çekicidir. Fakat e-ticaret sitelerinde bunu yapmak mümkün değildir. Zira başlık kısmına sadece ürün ismi yazılması gerekir. Örneğin, bir konu hakkında detaylı makale yazacaksınız ve başlık hakkında yani etkili bir başlık için çok fazla fikriniz yok. Hemen pes etmeyin. Yazınıza başlayın, hatta bitirin. Yazınız bittiğinde kafanızda, makaleniz ile alakalı bir başlık oluşacaktır.
Sayfa başlıklarını oluştururken Google’ın bir başka ücretsiz aracını da kullanabilirsiniz. Google Trends anahtar kelimelerin geçmişten geleceğe istatistiklerini puan şeklinde sunan bir araçtır. Başlık atarken bu ücretsiz uygulamayı kullanmak size hız katacaktır.
Tıklama Oranı Performansı İçin Meta Açıklama
Web siteniz hangi alanda faaliyet gösteriyor olursa olsun. Hiç fark etmez. Meta açıklamalar, kullanıcıların, arama motorlarında bir arama yaptıkları zaman baktıkları ikinci ve önemli alanlardandır. Bu alanda yazacağınız mükemmel, kısa ve öz açıklamalar ile sayfanızın, ürünlerinizin veya içeriklerinizin özetini sunmalısınız. O kadar ilgi çekici bir şekilde yazmalısınız ki, kullanıcı merak etmeli ve sayfanıza tıklamalı. Tabi meta açıklamaların önemi büyük. Fakat bu alanların aksi şekilde kullanılması, bu sefer sayfa oturum süresini kısaltacaktır. Aksi halleri nelerdir?
Sayfa içeriğinde olmayan bir şeyi var gibi gösterip, sırf kullanıcıdan tık almak için yazılabilen meta açıklamalar olabilir. Bu meta açıklamalar web sitenize belki yüksek tıklama oranı getirebilir ama sonuç pekiyi olmaz. Zira meta açıklamalarda okuduğu bilgiyi, ilgili sayfada bulamayan kullanıcılar, anlık olarak sayfadan çıkar ve bu da sizin sayfalarınızın kullanıcı oturum süresini kısaltır.
Oturum süresi kısalan sayfaların seo performansı da haliyle düşer. Çünkü arama motorları, bu sayfaları izler ve kullanıcıların siteye girdikten hemen sonra çıktıklarını fark eder. Sonrası malum. Sıralama düşüşleri ve seo başarısızlıkları.
Tıklama Oranı Yükseltmek İçin Doğal Olun
Organik aramalarda, web sitenizin başarılı olabilmesi için, sayfa içeriklerinizin doğal gidişatı neyse, başlık ve meta açıklamada o minvalde olmalıdır. Olmadığı takdirde yukarıdaki sorunlar oluşacaktır.
Bu bağlamda, sayfa içerikleri, başlık meta açıklamaları yansıtacağından, öncelikle kalite sayfa içeriklerinde başlamalıdır. Kaliteli sayfa içeriklerini doğal olarak, kaliteli başlık ve meta açıklamalar ile tarif edebilirsiniz. Fakat boş ve çok fazla değeri olmayan bir sayfaya ne kadar kaliteli ve ilgi çekici başlık, meta açıklama girebilirsiniz?
Tıklama oranı yüksek sitelerin satış, pazarlama konusunda da sorunları yoktur. Zira bu siteler, en baştan doğru seo çalışması ile yapılandırılmışlardır.
Tıklama Oranı Nereden Öğrenilir?
Bir web sitesinin tıklama oranını öğrenebilmek için, o web sitesinin Google Search Console ile ilişkili olması gerekmektedir. Şu an en kaliteli ve ücretsiz araç, dünyanın en büyük arama motoru olan Google’a aittir. Bu araç ile Google’dan sitenize gelen tüm görüntüleme, tıklama, tıklama oranı ve web sayfalarınızın konumu gibi bilgileri alabilirsiniz.
Google arama konsolu kullanırsanız, web sitenizin hatta sayfalarınızın, arama motorlarındaki seo performansını detaylı şekilde öğrenebilirsiniz. Tabi bu performansların içerisinde kuşkusuz en önemlisi tıklama oranıdır.
Bu araç ile tıklama oranı düşük olan web sitelerinin, tıklama oranları yükseltilebilir. Bunun için yapılması gereken en önemli şey, anahtar kelimelere gelen gösterimler ve tıklama oranlarıdır.
Örneğin bir anahtar kelime gün içerisinde 100 kez gösteriliyor ve ortalama 1 kez tıklanıyorsa, bu anahtar kelimenin tıklama ortalaması %1 demek olur. Bu oranda web siteniz açısından seo performansı konusunda eksik olduğunuzu gösterir. İşte burada yapılması gereken çalışma, ilgili anahtar kelime için gösterilen sayfanın düzenlenmesidir.
Neden tıklanmadığı, neden ilgi çekmediği, başlık ve meta açıklamalarda yanlış bir durum olup olmadığı detaylıca kontrol edilmelidir.
Netice Olarak
Tıklama oranı, bir web site veya e-ticaret sitesinin seo performansını gösteren en açık istatistiktir. Bu oran ile sayfalarınızda düzenlemeler yaparak daha dikkat çekici ve başarılı arama motoru performansları elde edebilirsiniz.